X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد




بسم الله الرحمن الرحیم


تعداد کشته ها ملاکی نادرست
تعداد کشته ها ملاکی نادرست
تعداد کشته ها ملاکی نادرست اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و من همزات الشیاطینبسم الله الرحمن الرحیمدر طی سالهایی که در جریان اخبار داخلی و خارجی قرار گرفته ام همیشه این موضوع را مشاهده کرده
نوشته شده در تاريخ یکشنبه 29 مرداد 1391 توسط اباذر حسن زاده | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید 154 بار

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و من همزات الشیاطین

بسم الله الرحمن الرحیم

در طی سالهایی که در جریان اخبار داخلی و خارجی قرار گرفته ام همیشه این موضوع را مشاهده کرده ام که طرف های مناقشات مختلف همیشه برای جلب افکار عمومی راست یا دروغ به اطلاع رسانی از تعداد کشته ها و مجروحین و استفاده از آن برای جلب حمایت افکار عمومی استفاده کرده اند .

اما ! سوال اینجاست : "آیا تعداد کشته ها و زخمی ها و یا بازداشت شدگان و اسرا در یک درگیری ملاکی برای حق و ناحق بودن طرف های درگیر است ؟ "

نظر شخصی بنده این است که هرگز تعداد تلفات حق و ناحق بودن طرفی را مشخص نمیکند و ملاک درستی نیست . البته مساله وقتی وارد جزییات میشود حتما دارای پیچیدگیهایی هست که قضاوت را سخت میکند اما ! در هیچ حالتی تعداد تلفات دلیل برحق یا ناحق بودن نیست .

سوالی که باید پرسیده شود اینها است که خبر چقدر صحیح است و علت و انگیزه ها کجا بوده و کدام طرف اقدام به سرکشی کرده است . در ادامه با دو مثال سعی میکنم منظورم را واضح تر بیان کنم :

مثال اول : بنا بر قولی در ماجرای نبرد علی بن ابیطالب علیه السلام با خوارج حدود 10000 نفر در مقابل علی ع صف آرایی کردند علی مرتضی رض ابتدا به مذاکره و گفتگوی با آنان پرداخت که حدود 6000 نفر از سپاه خوارج جدا شدند که یا به ابالحسن ع پیوستند و یا از معرکه کناره گیری کردند که علی بن ابیطالب علیه السلام به آنها امان داد . حدود 4000 نفر نیز قانع نشدند و جنگ در گرفت که از آنها کمتر از ده نفر جان به در بردند در حالی که از لشکر امام ع کمتر از ده تن کشته شدند . حال سوال اینجاست که آمار بالای تلفات خوارج (که کشته شدن این تعداد انسان صرف نظر از عقیده شان حتما ناراحت کننده نیز هست ) آیا نشانه برحق بودن آنان است در حالی که به اتفاق سنی و شیعه امام ع را در این نبرد و کشتار بر حق میدانند و ایشان تمامی پیش ملزومات و تمهیدات را نیز برای جلوگیری از برادر کشی اتخاذ کرده بودند .

مثال دوم : بنا بر قولی در ماجرای کربلا تعداد شهدای لشکر امام حسین علیه السلام حدود 300 تن و کشتگان لشکر یزید حدود 900 ذکر شده است و کیست که نداند در آن ماجرا امام حسین ع بر حق بود اما از لحاظ یاران در غربت قرار گرفت .

پس بهتر است قبل از اینکه با ذکر تعداد کشته شدگان یک حادثه یا فتنه یا توطئه و یا یک انقلاب و یا شورش ( که قطعا در وهله اول ناراحت کننده نیز هست و احساسات را جریحه دار میکند ) دست به قضاوت بزنیم سعی کنیم در مورد ماهیت به وجود آمدن حادثه و طرف های آن و میزان درستی خبر تحقیق کنیم و سپس آن را بپذیریم و یا رد کنیم .

والسلام علی من التبع الهدی

به این مطلب امتیاز بدهید:  1  2  3  4  5 

موضوعات مرتبط با این مطلب : همه نظرات شخصی
____________________________________________________
برچسب ها:

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.

پرامکانات ترین سرویس وبلاگدهی